Op 4 november maken duo’s van studenten en docenten uit het hoger onderwijs onder andere kans op 10.000 euro bij Innovation Challenge. Het duo met het beste idee voor onderwijsinnovatie gaat er vandoor met deze prijs. Wat heeft de toekomst voor de student in petto? Tijd om een paar van de meest opmerkelijke ideeen die kansmaken in deze wedstrijd op een rijtje te zetten.
Virtual Classroom
Twee studenten van de Fontyshogeschool uit Tilburg komen met het idee van een virtuele klas. Met behulp van een virtual reality-bril waarmee studenten diverse klassensituaties direct kunnen beleven. In de simulatie kun je fysiek rondlopen in een virtuele klas, waarbij 360 graden om je heen kan kijken. Door specifieke omstandigheden te simuleren kunnen aankomende docenten leren omgaan met onverwachte situaties in een klas.
StudyTrack
Een app die de student van persoonlijk advies voorziet; dit bedachten twee studenten van de Vrije Universiteit. Zowel de student zelf als docenten zouden op basis van achtergrondinformatie van de student, zoals cijfers, voorgaande cursussen en deelname aan activiteiten bij een vereniging, inzicht kunnen geven in de voortgang van de studie.
3D Anatomie en Pathologie & Anatomie=3D!
Een docent en een student aan het VUmc willen onder de naam 3D Anatomie en Pathologie op brede schaal digitale 3D modellen produceren voor het medisch onderwijs. Deze modellen willen zij gratis voor medische studenten toegankelijk maken. Op deze manier kunnen zij thuis in alle gemak bijvoorbeeld de structuur van verschillende organen bekijken.
Anatomie=3D!, een samenwerking van een student en een docent van het ErasmusMC in Rotterdam, moet het mogelijk maken om organische structuren makkelijk in 3D uit te printen.
The Learning Tribe app
‘Het idee is om vraag en aanbod op het gebied van kennis en leren met elkaar te verbinden.’ Een docent en een student van de Hogeschool Arnhem Nijmegen willen dit doen door middel van een app. Op de app zal een student in staat zijn om iemand – docent of student – te vinden die hem bij een persoonlijke leer- of ontwikkelingvraag kan helpen. Studenten kunnen docenten er zelfs mee recenseren.
Sport- en spelanalyse met drones
Dat drones niet alleen maar nuttig zijn om aanvallen in het buitenland uit te voeren, bewijzen een docent en student aan de Fontys in Tilburg. Als het aan hen ligt, kunnen de apparaten gebruikt worden om inzicht te leren in spel en sportonderwijs. Met behulp van drones kunnen bijvoorbeeld spelstrategieën beter in beeld gebracht worden door een drone boven het speelveld te laten zweven.
Tussen 15 oktober en 3 november kan op de kandidaten gestemd worden door middel van een reviewsysteem. Innovation Challenge wordt georganiseerd door non-profit-ictorganisatie SURFnet.