Home Artikelen Wist je dat… buiten zijn je winterdip kan verhelpen?

Wist je dat… buiten zijn je winterdip kan verhelpen?

door Gian Oerlemans

Duizendpoten hebben maar tientallen poten, er zitten meer bacteriën in je mond dan mensen op aarde en als je je rechteroog sluit kun je nooit over je rechterschouder kijken. In Wist je dat lees je weetjes waarvan je niet wist dat je ze wilde weten. Deze keer: wist je dat buiten zijn je winterdip kan verhelpen?


Na weer een avond waarop je te laat naar bed bent gegaan, word je rond het middaguur wakker. Je eerste online college is al afgelopen, dus dat uurtje extra in bed maakt ook niet meer uit. Het einde van het semester nadert en ondanks de klad die er in je motivatie zit om te studeren, begint de tentamenstress al aardig op te lopen. Tegen de tijd dat je goed en wel bent opgestaan en eindelijk eens naar buiten kijkt, is het al aan het schemeren. De winterdagen zijn kort en ook dit jaar slaat de winterdip je niet over. Uit wanhoop sla je je studieboek toch maar open, maar je gedachten blijven afdwalen naar een onbereikbaar vakantieoord. Een dagelijkse wandeling in de natuur kan je echter verrassend veel voordelen opleveren die goed zijn voor zowel je energieniveau als je concentratie en de vermindering van je stress.

Naar buiten…

Een oplossing voor het welbekende winterdipje is om het weinige winterdaglicht dat er schijnt met open armen te verwelkomen door buiten te zijn. Slechts vijftien tot dertig minuten in de buitenlucht kan ervoor zorgen dat je voldoende vitamine D binnenkrijgt. Let wel op dat je niet volledig dik ingepakt naar buiten kunt. Wil de huid vitamine D aanmaken, dan moet je onbedekt aan zonlicht worden blootgesteld, door bijvoorbeeld je hoofd en handen niet te bedekken. Vervolgens maakt je huid onder invloed van de ultraviolette straling van het zonlicht via een metaboliet, een stof die een rol speelt in het verloop van het proces van stofwisseling, vitamine D aan.

Het kan je tentamenstress verminderen en concentratieniveau verhogen.

Het aanmaken van vitamine D heeft, naast een hoop gezondheidsvoordelen, een ander welkom effect. Het beïnvloedt namelijk het serotoninegehalte in de hersenen en dat heeft een positief effect op je humeur. Daarnaast zorgt de aanmaak van vitamine D voor een verhoging van je energieniveau.

… de natuur in…

Dat buiten zijn kun je nog eens een stuk aangenamer maken door dit in de natuur te doen. Verschillende onderzoeken tonen aan dat in de natuur zijn stress kan verminderen en concentratie kan verhogen. De overprikkeling die komt kijken bij het leven in een lawaaierige stad als Nijmegen wordt tijdelijk verminderd. Prikkels in de stad worden ook wel onvrijwillige prikkels genoemd. Deze onvrijwillige prikkels kunnen de menselijke geest overbelasten, waardoor mensen minder goed met stress om kunnen gaan. Een prikkelarme omgeving met bomen en planten zorgt er daarentegen voor dat er rust ontstaat in de hersenen en dat zaken als gerichte aandacht en het werkgeheugen zich kunnen herstellen. Hierdoor kun je je beter concentreren.

… en opgewekt weer verder

Kortom, een veelheid aan mogelijkheden om de natuur te ontdekken en kansen te over om er je voordeel mee te doen. Dus als je ’s ochtends nog eens energieloos in bed ligt, bedenk dan dat je naar buiten moet gaan! Dat levert immers niet alleen een verhoging van je energieniveau op maar kan daarnaast ook nog eens je tentamenstress verminderen en je concentratieniveau verhogen. Bovendien kan het een oplossing zijn voor het jaarlijks terugkerende winterdipje. Dus pak de fiets naar de Ooijpolder of Heumensoord en geniet van de buitenlucht. De ingrediënten om zowel de donkere dagen te verlichten als om je tentamens te halen zijn er. Het enige dat je ervoor hoeft te doen is de deur achter je sluiten, je studieboeken even vergeten en het daglicht omarmen.   

Gerelateerde artikelen

Laat een reactie achter